Op 1 juli 2023 is het Koninklijk Besluit (KB) rond gokreclame in werking getreden. Het uitgangspunt van de verstrengde wetgeving is dat reclame voor kansspelen niet toegelaten is. Enkel personen die actief op zoek gaan naar informatie over kansspelen en personen die willen gokken zullen nog reclame tegenkomen. We overlopen wat het reclameverbod concreet inhoudt en wat de mogelijke gevolgen zijn voor lokale besturen.
Wat mag niet?
In principe is alle gokreclame op openbare plaatsen verboden in België. Het gaat onder andere over reclame voor kansspelen op televisie, radio, op digitale kanalen en op sociale mediaplatformen, in advertenties in tijdschriften of kranten, op affiches op openbare plaatsen, in gepersonaliseerde reclame via mail, post, berichtdiensten, sms of sociale media en in alle reclamedrukwerk.
Gokreclame mag ook nooit gericht zijn aan maatschappelijk kwetsbare groepen. Het gaat hier onder andere om personen die jonger zijn dan 18 of 21, afhankelijk van de kansspelinrichting. Voor onder andere sportweddenschappen en caféspelen is de minimumleeftijd 18 jaar. Reclame mag ook niet gericht zijn tot kwetsbare personen, zoals personen die risicovol spelgedrag vertonen en personen onder bewindvoering, of tot personen voor wie de toegang tot kansspelinrichtingen verboden is, zoals politiemensen en magistraten.
Voor de sportsponsoring is er een speciale regeling getroffen. Vanaf 1 januari 2025 is gokreclame in stadions (banners, affiches, reclamepanelen, spotjes) verboden. Onder strikte voorwaarden blijven kleine logo’s van gokbedrijven op shirts van spelers nog enkele jaren toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden logo’s op truitjes ook voor professionele sportclubs verboden. Vanaf dan kunnen logo’s enkel nog voor amateursportclubs.
Wat mag nog wel?
De wetgeving laat nog ruimte voor enkele uitzonderingen op het verbod op gokreclame. Zo kan business-to-business reclame, incidentele reclame bij sportwedstrijden en -evenementen, product plaatsing in het buitenland, reclame op een pagina met zoekresultaten na het invoeren van gerelateerde zoektermen en reclame op de eigen website en sociale media van de vergunningshouders nog wel. In de kansspelinrichting zelf en op de voorgevel ervan mag ook (in bepaalde mate) reclame voor gokspelen aangebracht worden, maar voor cafés en dagbladhandelaars geldt een specifieke, striktere wetgeving. Uiteraard mag er enkel reclame gemaakt worden voor legale kansspelen.
Tot januari 2028 mogen spelers in sportclubs nog logo’s dragen op hun truitje, vanaf dan mogen enkel spelers van amateurclubs logo’s dragen.
Gokreclame is onderworpen aan enkele voorwaarden. Zo mag de reclame niet gepersonaliseerd zijn of gelinkt zijn aan (bekende) natuurlijke personen of fictieve personages. Daarnaast moet de reclame een leeftijdsindicatie bevatten die de minimumleeftijd voor deelname aan de kansspelen aangeeft en de reclame mag niet gericht zijn op minderjarigen. Gokreclame mag niet gelinkt worden aan succes in welke vorm dan ook, aan onrealistische winsten of aan tabak of alcohol. Ze mag ook niet aanzetten tot overmatig gokken. Ten slotte moet elke reclamevorm een preventieve boodschap bevatten.
Gevolgen voor bestuurlijke aanpak
Hoewel reclame toegelaten blijft in kansspelrichtingen, is gokreclame in het openbaar grotendeels strafbaar. De politie en Kansspelcommissie zijn bevoegd voor de handhaving ervan, maar ook in het kader van de bestuurlijke aanpak biedt het verbod op gokreclame interessante pistes. Gemeentes kunnen bijvoorbeeld een eigen reglement schrijven rond gokreclame op voorgevels.
Bronnen:
Comments