De laatste van de vijf hand carwashes in de stad is door burgemeester Wim Dries (CD&V) van Genk gesloten. In het verleden werden vaak onderzoeken ingesteld omdat er in bepaalde situaties problemen waren met milieu-, arbeidswetgeving en mensenhandel. Zelfs twee van de vijf handwassers zijn schuldig bevonden aan mensenhandel.
Op de Maaseikerbaan moet de laatste handcarwash in Genk zijn deuren sluiten. Genk had er ooit vijf op zijn grondgebied, maar vier daarvan zijn al gesloten. Tal van Limburgse steden hebben zich aangesloten bij de strijd tegen hand carwashes en de soms mensonterende omstandigheden aldaar.
Twee jaar geleden werd een gelijktijdige controle uitgevoerd in 13 handwasstraten in vier steden. Twee personen werden administratief aangehouden nadat in Genk, Houthalen-Helchteren, Hasselt en Sint-Truiden tot 20 overtredingen waren vastgesteld. De gemeenten worden bij soortgelijke flexacties bijgestaan door het ARIEC, een afdeling van de federale politie Limburg. Annemie De Boye van het ARIEC: "Soms gaan de uitbaters mensen ronselen aan de poorten van asielopvangcentra en ze beloven hen dan een job. In de realiteit mogen ze dan slapen in de kelder van de handcarwash en krijgen ze amper iets betaald. We komen soms schrijnende toestanden tegen."
De problematiek van de hand carwashes wordt aangepakt door het stadsbestuur van Genk wegens mensenhandel. Burgemeester Wim Dries benadrukt dat hand carwashes weliswaar geen probleem zijn, maar zich wel aan de wetten moeten houden. "We merken toch dat daar netwerken achter zitten en daarom is het belangrijk dat er ook in de rest van Limburg en Vlaanderen wordt opgetreden. Op die manier kan je de problemen aan de wortel aanpakken, want het probleem mag zich niet verplaatsen naar andere gemeenten''. Er zijn momenteel ongeveer 31 handwasstraten in Limburg, waarvan het ARIEC er een aantal in de gaten houdt.
Genk, Sint-Truiden en Heusden-Zolder hebben een speciaal reglement om te kunnen optreden tegen handcarwashes. Wim Dries: “Ze moeten nu een uitbatingsvergunning aanvragen bij de stad Genk, daardoor kan je al heel vroeg in het proces de zaken controleren.” Het ARIEC hoopt dat de rest van Limburg het reglement overneemt, maar er zijn nog manieren om deze firma’s te controleren. Annemie De Boye: “Maar we kunnen ons ook beroepen op de Vlaamse milieuwetgeving om die handcarwashes te screenen, waardoor we toch al de garantie hebben dat ze bijvoorbeeld hun afvalwater goed verwerken.”
Oneerlijke concurrentie
Hand carwashes concurreren op oneerlijke wijze met reguliere autowasstraten. "Zij bieden wasbeurten aan voor soms 25 euro waar twee mensen een heel uur aan bezig zijn, dan is het toch duidelijk dat ze die mensen niet eerlijk betalen. Daar klopt iets niet." beweert Guy Proost van de beroepsvereniging van carwashes. Er is ergens een probleem. Volgens de beroepsvereniging moet iedereen zich houden aan de gestelde normen. "Wij moeten vloeistofdichte vloeren hebben en het afvalwater moet speciaal worden afgevoerd. Dat kost allemaal geld en ik weet niet of die handcarwashes zich daar allemaal aan houden", aldus Guy Proost.
In de afgelopen jaren is de situatie met hand carwashes verbeterd. "Maar het probleem is nog niet opgelost. Daarom blijven ze op onze radar staan”, laat Annemie De Boye van het ARIEC weten. “Maar we zien wel een verbetering wat betreft de mensen die in de carwashes slapen, die niet weten voor wie ze werken of die zelfs niet betaald worden. Dat zijn de meest extreme situaties die we minder tegenkomen. Er is nog veel ruimte voor verbetering, maar we zijn al een heel eind op de goede weg, besluit De Boye.
Bron: Nws, V. (2023, 10 februari). Genk sluit laatste handcarwash in de stad: problemen met mensenhandel en milieuwetgeving. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/08/genk-maakt-komaf-met-handcarwashes-door-problemen-met-mensenhand/
Comments